|
Hvis man spørger
hvad der betyder mest for menneskets lykke og velbefindende vil
svaret ofte være, at det er familien og de nære venner
som udgør basen for et lykkeligt og meningsfuldt liv. ”Jeg
er, fordi du er”, er en afrikansk eksistensudlægning,
som netop peger på, at det er i relationen til en anden,
at vi får mulighed for at opdage os selv, og igennem samhørighed
med andre, at vi finde mening og tilfredshed i vores tilværelse.
Men det er også i samspillet med andre, at konflikterne
indimellem sætter os på en hård prøve,
og af og til ender det med, at vi vender ryggen til og går
vores vej, fordi uoverensstemmelser og sårbarhed synes at
spærre vejen for en løsning. Vi befinder os i et
dilemma, når vi på den ene side længes efter
fællesskab og harmoni, men på den anden side heller
ikke kan tilsidesætte dybe personlige følelser og
værdier. Et kompromis er hverken fugl eller fisk og sjældent
holdbart i længden.
Nogle gange vil vi opleve tilbagevendende konflikter, fænomener
og handlingsmønstre, som tilsyneladende kræver særlig
opmærksomhed. Ofte knytter disse mønstre og fænomener
an til problematikker, der rækker bagud i tiden, i familiens
eller kulturens historie. Når en familie afdækker
sine medlemmers historie, er det påfaldende, at mange handlingsmønstre
går igen igennem flere generationer. Nyere forskning på
bl.a. Aarhus Universitet har da også påvist, at vi
ikke kun arver vores forfædres fysiske gener, men at vi
også er påvirket af den psykiske arv og ikke kun ud
fra den sociale arvs kriterier. Eksempelvis vil skilsmisser, selvmord,
depression, misbrug, ulykker etc. have en tendens til at gentage
sig som et mønster i familiens historie.
Vi kan øve os rigtig meget i at tæmme, udholde
og overgå os selv i samspillet med vores relationer og tilpasningen
til livets mange forhold , men når det kommer til dybere
mønstre og et behov for virkelige forandringer, må
vi træde tilbage fra mere intellektuelle anskuelser. Vi
må søge tilbage til kernen og roden af disse fænomener
og mønstre og forstå deres dybeste ophav og begrundelse
med hele vores bevidsthed, og vi må tage hjertet med i vurderingen
af de virkeligheder og sandheder, vi oplever. |
|